Scholieren Turkije kritisch over het onderwijs

10
993

Meer dan de helft van de middelbare scholieren in Turkije is kritisch over het onderwijssysteem van het land en slechts 10 procent is er tevreden over. Dit onthulde een recent onderzoeksrapport van de Maltepe Universiteit.

“School is te ingewikkeld en verwarrend. Er worden teveel onderwerpen in een te korte tijd behandeld, wat de stof moeilijker maakt,” zegt een negende klas studente in reactie op de enquête.

“Ik vind het onderwijssysteem in Turkije van zeer lage kwaliteit. Ze spelen met onze toekomst”, schreef een 16-jarige elfde-klasser van een openbare middelbare school.

Het onderzoek, uitgevoerd door professoren Bahattin en Belma Akþit, ging over de mening van jongeren over de veranderende sociaal-culturele waarden van de Turkse samenleving. De auteurs zeiden dat de gegevens die zijn onthuld van “cruciaal belang zijn om de modernisering van Turkije te kunnen begrijpen.”

De wetenschappers ondervraagden 2.356 studenten van verschillende types middelbare scholen in het land, 61 procent van de leerlingen die deelnamen aan het onderzoek hadden een uitgesproken kritische mening over het onderwijssysteem van Turkije, slechts 10 procent gaf aan tevreden te zijn met hun opleiding.

Uit antwoorden op andere vragen blijkt dat 70 procent van de deelnemers in het buitenland zou willen wonen, 12 procent heeft al eens een ander land bezocht.

Op de vraag bij welke instituten of groeperingen Turkije aangesloten zou moeten zijn, werd met top voorkeur de Europese Unie genoemd, maar wel minder dan 50 procent wilde dit. Daarna volgde de islamitische wereld met 20 procent.

Een ander deel van het onderzoek laat zien in welke mate en hoe jongeren de actualiteiten volgen. 22 Procent leest hiervoor de krant, 90 procent volgt het nieuws via de televisie en 45 procent blijft vooral op de hoogte via internet. Negentig procent van de deelnemers gaf aan een Facebook-account te hebben.

In de enquête werd ook gevraagd waar de leerlingen niet zonder zouden kunnen. Het hoogste percentage, 76 procent, zei: “vrienden,” gevolgd door “muziek” (74 procent), “het internet” (63 procent) en “religie” (53 procent). Van studenten van het religieuze beroepsonderwijs was “religie” hun nummer 1 waar ze niet zonder zouden kunnen.

10 REACTIES

  1. Het is een slecht systeem waardoor de leerlingen naar een dershane moeten. Het is te zwaar en veel leerlingen zitten in de stress, zowel door school als door de ouders. Het systeem moet veranderen zodat het weer leuk is op school en de weekenden vrıj zijn

  2. Het is een schrikbarend hoog aantal dat zich kritisch uit over het onderwijs. Dus er moet ook zeker op kort termijn actie ondernomen worden om het niveau op pijl te krijgen en de kwaliteit van het onderwijs te verbeteren. Ben heel benieuwd hoe dit gaat lopen!

  3. en wanneer de kınderen naar dershane gaan dan loopt de dershane heel ver voor ende kınderen begrıjpen het meestal nıet en nıet ıedereen kan hun kınderen naar een dershane stuurren

  4. Het onderwijssysteem is altijd een groot probleem. Niet alleen in Turkije maar ook in Nederland is het niet mogelijk om een goed systeem in te voeren die iedereen blij zal maken. Denk maar eens na hoe vaak het onderwijssyteem in Nederland veranderd is. Ieder persoon is anders en iedereen begrijpt het ook niet op de zelfde manier. Daarom kan men nooit een perfecte onderwijssyteem invoeren

Laat een antwoord achter aan Fatma Gunes-Nurlu Annuleer reactie

Vul alstublieft uw commentaar in!
Vul hier uw naam in
Captcha verification failed!
Captcha gebruikersscore mislukt. Gelieve ons te contacteren!