Turkije verdient 255 miljoen Lira aan tolgeld

14
800

In de eerste vier maanden van het jaar zijn er 111,6 miljoen voertuigen de tolpoortjes van bruggen en snelwegen gepasseerd.

Volgens het Turkse Generaal Bestuur Snelwegen (TCK), is hiermee 255,5 miljoen Lira verdiend. Dit geld wordt voor een groot gedeelte gelijk weer geïnvesteerd in onder andere wegen- en bruggenbouw en onderhoud. Turkije is de laatste paar jaar goed op dreef met het aanleggen van brede snelwegen, bruggen, viaducten en tunnels, om de afstanden en reistijden tussen verschillende steden in het enorme land te verkleinen.

14 REACTIES

  1. Misschien een goed idee om hier ook visumplicht voor toeristen in te voeren en tolwegen in te voeren.Komt er aardig wat binnen, hoeven ze misschien niet te bezuinigen
    op de gezondheidszorg.

  2. Wat is hier nu nieuw(s) aan ?

    İn Turkije wordt al zeker 30 jaar bij nieuw aangelegde wegen tol geheven.Als je van Çanakkale ( het zuiden) naar İstanbul gaat scheelt het je bijna een uur als je via de tolweg gaat die een paar kilometer boven Tekirdağ begint. Vanuit de Zwarte zee kant scheelt het ook behoorlijk wat tijd.

    De grote brug in Istanbul is al een eeuwigheid een tolbrug met al zeker 10 jaar automatische tolpoorten.

    Vanuit İzmir kan je al jaren vrijwel alleen via tolwegen naar de toeristenplaatsen als Kuşadasi, Çeşme en zo komen.

    Het hele nieuwsbericht is tegenstrijdig aan andere nieuwsberichten van de laatste tijd waar onder andere staat dat er 500+ km aan spoorwegen bijkomen en weer een ander dat er een derde vliegveld in Istanbul erbij zal komen.

    Waar moet/wil al dat volk heen ????

    Er zijn maar een paar echt grote steden in Turkije en daar gaan echt niet volksstammen constant op en neer.
    Belangrijkste bewegingen zijn van İstanbul–Ankara– İzmir.

    Dus waarom al dat geld verpillen ?

  3. @Gerrit,

    ben bang dat zoiets in Nederland niet kan.
    Nederlandse politici zijn veel te bang negatieve kritiek te krijgen en dus stemmen te verliezen.

  4. @Antonieq,

    De volk van Turkije gaat overal heen, zelfs de tourbussen gaan door heel Turkije, ten tweede het gaat ook om veiligheid, een slechte wegdek van sávond enorme gevaar opleveren…hoeveel denk je dat er verkeersdoden in Turkije zijn? juist 50x meer dan in NL, Belgie, Duitsland bij elkaar, dat komt niet alleen door slechte wegdek maar ook door grote bevolkingsgroep, mensen gebruiken de weg heel vaak en dat slijt heel erg…
    dus vindt het een goede zaak dat ze die geld voor dat gebruiken…

  5. @Yusuf,

    ten eerste ; verkeersdoden in turkije komt vooral door slechte opleiding en werkdruk van chauffeurs samen met vrachtwagens die torenhoog overladen zijn en technisch absoluut niet in orde zijn. ( heeft dus niks met weg te maken )

    ten tweede; turkse volk reist al jaren makkelijk met vliegtuig omdat de kleine meerprijs niet opweegt tegen de lange tijd die een busreis duurt.(50Lira İstanbul-İzmir met bus, 70Lira met vliegtuig)

    ten derde; er is vanuit de politiek beloofd dat er tig kilometer hoge snelheids treinen komen binnen een korte periode.

    Waarom zou er dan nog steeds geld uitgegeven moeten worden aan overbodig asfalt ??,

  6. @Antonieq

    Groeiende welvaart brengt groeiende mobiliteit met zich mee. (Snelst groeiende automarkt van Europa, op achtste plaats met verkoopaantallen)

    Daarom is het ook noodzakelijk om je wegennetwerk daarop aan te passen. Ook voor de toekomst.

    Dit is wat de automobilist wilt voor zijn / haar heilige koe. En Turken uit Europa die jaarlijks massaal met de auto naar Turkije zijn zijn er erg blij mee.

  7. @Kenan,

    Als de autoverkopen in Europa als een raket naar beneden gaan door de economische crisis dan is het niet zo moeilijk dat een land als Turkije ineens een hoge plaats heeft.

    De huidige regering in Turkije doet er alles aan om hun volk te laten geloven dat het in Turkije economisch goed gaat , de waarheid is echter dat bijna alles is gebasseerd op wat de regering aan staatsbedrijven ,grond en projecten voor grof geld heeft verkocht aan amerika.

  8. Turkse autoverkopen in absolute aantallen:

    2011 864.500
    2010 761.000

    2004 451.000

    Dit alles ondanks de hoogste brandstofprijzen van de wereld. Je mag blijven geloven dat het economisch niet goed gaat met Turkije.
    Maar we zijn niet blind. Elke keer als ik naar Turkije ga zie ik veranderingen en groeiende welvaart. Ik spreek met allerlei mensen, de meesten zijn tevreden. Hebben één of meerdere appartementen, een autotje erbij.

    Klagen doet iedereen wel. In Nederland is dat niet anders met onze hoge mate van welvaart.
    En je hebt een gigantische groep die in armoede leeft. Maar die zijn wel weer blij met het feit dat ze ‘dogal gaz’ hebben, hun kinderen gratis naar school mogen en gratis zorg ontvangen. En dagelijks melk krijgen.

    Het gaat de goede kant op, er zijn veel dingen voor verbetering vatbaar en heeft het nog veel tijd nodig om de resterende armoede te verminderen.

  9. @Kenan,

    hoe denk je dat die auto`s betaald zijn ?

    Turkije werkt al een te lange tijd op de amerikaanse manier.
    Dat wil zeggen dat mensen zonder enig onderpand bij een bank een krediet kan krijgen omdat de banken het niet interesseert hoe het betaald wordt.
    Vraag maar eens aan de mensen die jij kent hoeveel credit-cards ze hebben en hoe ze hun credit borç betalen ?
    Als ze eerlijk zijn zul je te horen krijgen dat ze de creditcard schuld van de ene kaart met de andere betalen. ( ook net zoals in amerika).

    Die absolute autogetallen zijn ook maar een wassen neus.
    Ik kon in 2004 mijn nederlandse Renault 5 van 1992 die in Nederland amper 500€ waard was voor €3000 verkopen, maar dit werd uiteindelijk tegengehouden door de gümrük (douane), omdat die in opdracht van o.a. Koç en Sabancı zoveel mogelijk de import van buitenlandse auto`s tegen moesten houden.
    Niet al te veel later bleek waarom.
    De heren hadden hun autofabrieken uitgebreid met o.a Toyota en van Opel werd een uitgebreidere modelreeks in Bursa gebouwd.
    Om al die extra gemaakte auto`s te kunnen verkopen zijn er allerlei belastingen verlaagd en nog wat andere dingen aangepast zodat een turkse Opel of Toyota ook voor de turkse burger die met de al eerder genoemde makkelijker te verkrijgen krediet die auto kocht.

    İk hoop echt dat Turkije op tijd wakker wordt, want Turkije heeft niet de wereldmacht zoals Amerika om onder de mega grote krediet schuld die aan het ontstaan is uit te komen.

Laat een antwoord achter aan Betty Annuleer reactie

Vul alstublieft uw commentaar in!
Vul hier uw naam in
Captcha verification failed!
Captcha gebruikersscore mislukt. Gelieve ons te contacteren!